raar, maar waar!

Compensatie Vodafone is publiciteitsstunt

1 69abcd0nde-vodafone_logo[1]

Het netwerk van Vodafone kampte vorige week met een heftige storing, zeker een kwart van de klanten kon niet bellen, smsen en/of internetten. Diezelfde klanten konden ook niet gebeld en gesmst worden.

Vodafone compenseert klanten nu door een weekend lang gratis smsen aan te bieden.
Is dit een werkelijke compensatie, of slechts een publiciteitsstunt?

Overigens is dit de tweede storing binnen een maand:

  • 30 september: landelijke storing mobielinternet gedurende ~12 uur
  • 18 en 19 november: landelijke storing netwerk gedurende ~36 uur

2 Abonnementen Vodafone – bundels

De meeste abonnement bij Vodafone zijn bundels, voor een vast bedrag per maand krijg je X = belminuten + smsjes. Zo is er 10 keer het Basis abonnement en 10 keer het Simonly Basis abonnement.

Daarnaast is er Vodafone Scherp, voor een vast bedrag per maand X = belminuten, geen smsjes. Maar hierbij kun je wel een extra smsbundel aanschaffen. Het abonnement is in 7 versies beschikbaar en er worden 4 smsbundels aangeboden.

3 Wie compenseert Vodafone?

Wie compenseert Vodafone?

Alle consumenten worden alleen gecompenseerd voor het smsen tijdens de storing.

De compensatie negeert de geleden schade van het niet kunnen bellen, internetten en de onbereikbaarheid tijdens de storing.

Slechts 8 op de 35 contractsvormen wordt gedeeltelijk gecompenseerd.

In de tabel zijn bedrijfsbundels niet vernoemd. Vodafone stelt deze klanten mogelijk op een andere manier schadeloos, zakelijke contracten garanderen vaak meer uptime en zijn strenger.

4 Eerlijker alternatief?

Afgelopen maand heeft Vodafone 48 uur aan storingen gehad, waarom wordt er niet gewoon eenmalig 6,7% korting gegeven op het maandbedrag? (2 dagen van 30 dagen = 6,7%)

De compensatie voor de storing is dus duidelijk geen werkelijke compensatie, maar is bedoeld om de mogelijk geleden imagoschade van het merk ‘Vodafone’ te compenseren.