raar, maar waar!

Gouden Loekie overtrad reclame- en smsgedragscode

Waarschijnlijk heeft heel Nederland gisteravond gekeken naar het tenenkrommende presentatietalent Chantal Janzen. Een galashow dat geen gala uitstraling heeft.
Als aardigheidje kon er gestemd worden via SMS, waarbij je een prijs naar Kaatsheuvel kon winnen, of was het toch Beiing?

Overtreding smsgedrags- en reclamecode
En daar ging het dus fout. Het hele SMS-gedoe voldeed volledig niet aan de smsgedrags- en reclamecode. Hier de voorbeelden en de feiten:

1 Fout 1 Gouden Loeki: Te klein lettertype

Fout 1 Gouden Loeki: Te klein lettertype

Voorwaarde: Minimale font-size moet zijn: 19 pixels bij 16:9

2 Fout 2: Achtergrond

Fout 2: Achtergrond

Voorwaarde:: Er moet een duidelijk contrast zijn tussen de achtergrondkleur en de font-kleur zodat de tekst duidelijk te lezen zijn.

3 Zo had het gemoeten volgens de code:

Zo had het gemoeten volgens de code:

Het complete document van de smsgedrags- en reclamecode is in dit pdf te vinden.

4 De gewonnen prijs?

Hoewel Chantal Janzen meerdere keren beweerde dat er een prijs viel te winnen naar Kaatsheuvel (Efteling), bleek dat het ging om een reis naar Beiing (China), een beetje vreemd…
Wist u trouwens dat de opbrengst voor een goed doel was?
Al met al een waardeloos televisieprogramma.

ps: Hier is de reclamecode vergeleken met een tv-programma. Ik heb niet de vergelijkbare regels
kunnen vinden in de Promotionele Kansspelen waar een loterij van een tv-programma onder valt.
Het is dus mogelijk dat de regels voor een tv-programma afwijken. Echter verwacht ik dit niet.