UPC verlaagt snelheid met 66% in de spits

14
131

Logokantoor605x403[1]Alle 700.000 klanten van UPC zullen door een aanpassing vorige week merken dat de downloadsnelheid tussen 16.00 en 0.00 uur tweederde lager ligt dan normaal.

Door het managen van ons netwerk willen wij voorkomen dat excessief internetgebruik door een zeer kleine groep klanten (circa 1%) leidt tot ‘filevorming’ voor de andere 99% van onze klanten.” aldus woordvoerder Bert Holtkamp.

Het is opvallend dat UPC afgelopen maanden uitgebreid campagne heeft gevoerd voor nieuwe en bestaande klanten om over te stappen op de hogere snelheden en deze nu niet kan waarmaken.

CMTS_highres[1]Op diverse sites wordt heftig gereageerd op de veranderingen, soms wordt er zelfs opgeroepen om ook maar een derde van de rekening te betalen. Feitelijk is het mogelijk om je contract met UPC op te zeggen, daar zij ingebreke zijn met het aanbieden van de snelheid.

Het probleem is dat er geen/weinig alternatieven zijn, de kabelmarkt is immers nog niet open. UPC (en ZIGGO) willen dit ook helemaal niet, beiden hebben een rechtzaak tegen de staat aangespannen over de openstelling.

Het is voor de consument lastig om hier wat aan te doen, opzeggen en overstappen op ADSL, sateliet of digitenne? Dan heb je niet wat UPC aanbiedt.

Toch UPC zal en kan dit beleid niet lang volhouden, ongetwijfeld zullen er acties van COAX (kabel internet belangenvereniging) of Vara’s Kassa komen. Dien vooral je klacht in bij de laatste.

14 REACTIES

  1. UPC daar is in het verleden al voldoende mee te doen geweest en het zal ondanks hun grootspraak wel nooit beter worden ook dus: ver vandaan blijven van dit internet bedrijf.

  2. Ik heb zelf UPC en sinds augustus 2009 is het ook niet meer mogelijk programma’s als Soulseek te gebruiken. Ook zijn torrents en nieuwsservers de dupe en kun je enkel nog met 0,4kb/s downloaden.

    Aangezien ik 40 euro ofzo betaal voor een onbeperkte internet verbinding van 20Mb/s ben ik van plan juridische stappen te ondernemen tegen UPC aangezien mijn internet verbinding nu nogal beperkt is en ik niet de snelheid weet te bereiken die UPC mij garrandeerd.

  3. Dan is hun reclame dus misleidend? Veel sneller dan adsl schreeuwen ze dan.
    En blij dat we hier zijn met ons 8mb. asdl lijntje. Dit werkt tenminste zonder problemen. Hier nemen we alleen tv af van die arrogante graaiers en da’s meer dan genoeg,

  4. Tot op heden heb ik gelukkig nog geen problemen ondervonden met mijn kabelaar: Ziggo.

    Ze zijn afgelopen week zo aardig geweest om mijn snelheid eerder dan gepland (stond medio september voor) verhoogd van 10MBit naar 20Mbit. En gelukkig ook nog niets gemerkt van een soort ‘capping’.

    Zowel FTP als de sporadische torrent knallen met fatsoenlijke (lees: maximale) snelheid door het koperen adertje. Zodra ik iets merk van een ‘capping’ zal ik uiteraard direct aan de spreekwoordelijke deurbel trekken!

  5. Het afknijpen lijkt inmiddels gestaakt, ik heeft geen problemen meer.

    Ook andere media melden dit:
    “UPC heeft recent geexperimenteerd met het afknijpen van niet-HTTP verkeer tussen 12 uur ’s middags en 12 uur ’s nachts. De ingreep betrof, aldus UPC, ongeveer een procent van de abonnees die zich veelal bezig houden met file-sharing via nieuwsgroepen, BitTorrent of andere clients. Daarmee wilde UPC de internetervaring van de andere 99 procent verbeteren. Inmiddels is het afknijpen, slechts een van de methoden die UPC ter beschikking staan om haar netwerk te beheren, gestaakt.”
    http://www.telecompaper.com/nl/article.aspx?cid=687922

  6. Het is hier in Drachten absoluut nog niet hersteld. Wel vreemd is dat bij mijn broertje thuis, 2 straten verderop de verbinding nog top is en hier bij de buurman en ons gewoon weg slecht tot ergelijk!!

    UPC gaat door een bak met stront! Mijn klacht bij kassa! krijgen ze. Vuile hypocrieten.

  7. Zeer opmerkelijk. 10 minuten nadat ik enkele berichten op forums heb geplaatst over het vertragen van mijn internet… valt de verbinging weg. Toeval of niet, big brother is watching! En ik weet dat er medewerkers van UPC op de forums rondstrunen. Doe er wat aan!!!

  8. nah..Webcare is wel een goede partner om je draadjes enzo te laten kont-roleren..Inmiddels huppelt mijn 30MB abbo met een 28 MB/s àchter de router lekker door…(jaja,problemen heb ik ook genoeg gehad,breek me de bek niet open)

  9. En dan reklame maken dat het zo snel is. Volgens mij voor de wet nog verboden ook, want ze kunnen zo nooit de belofte van die hoge snelheden waar maken. Ze bieden dus niet wat er is afgesproken

  10. en toch..Klagen via UPC_Webcare helpt…alleen bij technische tubbles dan,want euh..die telefonische Helpdesk is weer onder het nulpunt qua bereikbaarheid en hulp-&slagvaardigheid.tTwit is nog verdacht gratis ook,en bellen nog steeds niet…

  11. Nieuws van de Consumentenbond:

    16 september 2009

    UPC moet klanten informeren over afknijpen

     

    De Consumentenbond eist dat UPC aan klanten duidelijk maakt dat zij internetverkeer afknijpt en wat daarvan de gevolgen kunnen zijn voor de beloofde snelheden. Volgens de bond is er sprake is van een oneerlijke handelspraktijk omdat UPC zijn klanten hierover niet informeert. Daarnaast dient UPC zijn klanten te informeren over het recht dat zij hebben om het abonnement te beëindigen, omdat UPC door het afknijpen de geleverde dienst heeft gewijzigd. Komt UPC niet tegemoet aan de eisen, dan overweegt de bond juridische stappen.

    Door het afknijpen neemt de snelheid van de internetverbinding af, met name bij het downloaden van muziek en films. Niet alleen de bond kreeg hier klachten over, klanten van UPC klagen steen en been op allerlei fora. In diverse media stelt UPC dat 1% van haar klanten zeer veel downloadt waardoor problemen op het netwerk ontstaan. Het percentage zware gebruikers doet echter niet ter zake. Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘Bedrijven moeten precies doen wat zij beloven. Vergelijk het met de aanbieding om in een restaurant onbeperkt spareribs te eten. Als je na één bord te horen krijgt dat je daarna alleen nog van de saladebar gebruik mag maken, dan voel je je bekocht.’

    Forum

    Klanten van UPC kunnen hun klachten en ervaringen kwijt op het forum van de Consumentenbond. Relevante berichten op het forum zullen zo nodig worden gebruikt in de verdere procedure. Binnengekomen klachten, onder andere via berichten op het forum van de bond, hebben ertoe bijgedragen dat de bond haar eisen nu op tafel legt.

    Sommatiebrief Consumentenbond aan UPC (pdf)

  12. mmz heb ik ook mzzl denk ik
    heb een tijdje last gehad van het Knijpen(heb eeb 60mb abbo en haalde max 20 met newsgroepen.

    van iemand een tip gekregen mbt newsgroepen wat eentijd hielp, daarna weerterug naar 20mb
    laatste maand zonder problemen, op welk tijdstip dan ook rond de 59mb DL
    .-= mark´s laatste blog ..De Maffia van Buma doodsteek voor veel artiesten? =-.

  13. SSL heeft niet zo heel veel effect bij zulke hoge snelheden.Vooropgesteld dat je ze haalt natuurlijk.Hier fluctueert het ENORM:waardes tussen de 5.86 en 29.8 achter de router

  14. Ik heb het idee dat de problemen aardig opgelost zijn.

    Al gebruik ik zelf geen nieuwsgroepen op p2p voor downloaden.
    Ik merk dat de downloadsnelheid via ftp/http weer stabiel en normaal is.

    Of zijn er nogsteeds mensen met problemen?

Comments are closed.